Har du erfaring med at sejle, så ved du, at bådens batteri er noget af det vigtigste udstyr overhovedet. For det er batteriet, der sørger for, at vigtige funktioner på båden fungerer. På den ene side har du brug for et batteri til at starte båden, og på den anden side er der behov for strøm til lys, GPS, radio og andet vigtigt udstyr. Der er med andre ord brug for et eller flere batteri, der fungerer. I dagens artikel lærer du alt, hvad du skal vide om marinebatterier.

 

Ét eller to batterier?

Inden for marine batterier skelner man normalt mellem startbatterier og forbrugsbatterier, men der findes også såkaldte dual batterier, der kombinerer start- og forbrugsbatteri i et. Hvad der er det rigtige for dig, afhænger af din båd og dit behov. Det er derfor vigtigt, at du danner dig et overblik over dit energibehov. Når du kender dit behov, er det lettere at vælge det eller de rette batterier. Du kan læse om de forskellige typer marinebatterier nedenfor.

Startbatteri

Startbatteriet anvendes, som navnet antyder, til at starte bådens motor. På mange måder minder det om startbatteriet på en bil, idet et startbatteri er desinet, så det kan frigive en stor mængde strøm på én gang. Men der er også væsentlige forskelle. For mens bilbatterier oplades, når motoren kører, så der er på båden også brug for strøm, når motoren kører. Problemet med startbatterier er imidlertid, at de ikke tåler for dybe afladninger. Af samme grund har man på båden også brug for et forbrugsbatteri, der kører, når båden er i gang.

Forbrugsbatteri

Et forbrugsbatteri er beregnet til at kunne levere strøm i mange timer ad gangen. Det leverer færre ampere end startbatteriet, men er mere robust og kan bedre klare dybe afladninger. Af samme grund kaldes det på engelsk også for deep cycle battery. Forbrugsbatteriet er opbygget med færre, men tykkere blyplader, hvilket bidrager til en øget robusthed og giver batteriet mulighed for at forsyne bådens udstyr med strøm i mange timer ad gangen.

Dual battery

Det såkaldte dual battery kombinerer forbrugs- og startbatteri i ét, og det kan være et godt valg til nogle både. Det er mest velegnet til mindre både, hvor der ikke er behov for så stor en starteffekt som ved store både. I udgangspunktet vil et dual batteri dog aldrig have samme starteffekt som et stort startbatteri, så du skal overveje, hvor meget effekt din båd behøver. Dual batterier er særligt velegnet til mindre både samt elektriske spil m.m.

AGM og GEL batterier

Udover de klassiske marinebatterier, der er opbygget med blyplader og væske findes der også andre, mere robuste batterityper. Disse går typisk under betegnelsen AGM og GEL batterier. Her er elektrolytvæsken indkapslet i en fiberglasmåtte mellem pladerne, hvilket giver en øget robusthed og gør batterierne nærmest vedligeholdelsesfrie. Da batterierne ikke på samme måde er “våde” indeni, har du også mere frihed i forhold til montering på båden. Disse robuste batterier er som skabt til anvendelse i maritime miljøer, hvorfor de også anvendes til jetski og andet.

Vedligeholdelse af marinebatterier

Når først du har investeret i dit nye marinebatteri, er det vigtigt, at du passer godt på det, så det kan få en lang levetid. Først og fremmest skal det holdes tørt, så der ikke kommer til at ske en oxidering, der i længden ødelægger batteriet. Derudover er der vigtigt, at batteriet altid er fuldt opladt. Du kan derudover med fordel anskaffe en batteritester, så du løbende kan holde øje med dit batteri og kan udskifte det, inden der sker ærgerlige overraskelser.

Bedøm artiklen
[Total: 3 Gennemsnit: 5]